söndag 25 september 2011

Dagens köpmani!

Jag frågade min arbetskamrat hur hon gjorde när barnen var små?
- Jag var hemmafru, berättar hon stolt!
- Men då fanns det väl ingen vårdnadsbidrag eller 5-åriga föräldrarpenningar? Tjänade männen det dubbla då eller...?

Nej! Det fanns inte mer pengar alls! Men skillnaden då från idag var att man inte var så köpgalen!

Jag tror att dom gjorde mer hemma. Allt från mat till hur tvätten och disken blev rent! Inga dyra maskiner där! Värmen fick man av ved som man hyvlat själv och det var inte tal om någon solsemester medan barnen var små!

Kläder då?
Man ärvde och framför allt; man stickade och sydde sina kläder själv!

Äntligen har mamma hittat dom kläderna som jag bar på som liten och visst är dom fina?


Denna jackan älskar jag! Hel, ren och snygg! Kunde ha köpt den på HM igår! Och den har min farmor sytt till mig!
Likt nästan allt!


Även min moster Laila stickade en massa! Och för mig har alla kläderna så mycket mer värde tack vare det!


Idag är vi så köpgalna och jämdställdheta att vi glömmer våra barn och vårat hem! Lite synd tycker jag!
Nej.. Jag vill inte sluta jobba men är så tacksam för att jag bara jobbar deltid!
Och sticka någon mössa kommer jag nog heller aldrig att göra! Men jag ärver jättegärna kläder och jag bakar mina egna bullar! Det är jag stolt för! :)

-ps; Mamma mitt i!

2 kommentarer:

  1. Det stämmer ganska bra med vad du skriver. Vi borde vara mer sparsamma och mer ta vara på varandra lite mer/ carina

    SvaraRadera
  2. ja du har rätt, det är alldeles för lätt att glömma våra barn och många föräldrar anser att det bästa för barnen är dagis???
    Vilket de tror bara för att inte ha dåligt samvete för att de jobbar för mycket tror jag.

    Dagis är bra men att få vara hemma med familjen måste ju ändå vara bäst?! (för de flesta barn iallafall)

    SvaraRadera