tisdag 30 november 2010

Bakat Saffransbullar!

Saffransbullar; För oss som tycker att vanliga Lussekatter är för degiga och russin bara är bläää....

Saffransbullar med mandelmassa
32 bullar

100 g smör
5 dl mjölk
1 dl socker
1 tsk salt
0,5 g saffran
50 g jäst
12-14 dl vetemjöl (Jag körde 13 dl. Mitt emellan. Precis lagom!)

Fyllning:
100 g smör
250 g mandelmassa , riven
3 msk socker
0,5 g saffran
1 msk vit sirap (Hade ljus hemma... funkade skitbra! Förstår inte skilldnaden?)
Till garnering:Ägg att pensla med
Hackad mandel (Hackade nötter hittade jag långt in i skåpet!)
pärlsocker

Smält smöret till degen och blanda med mjölk och saffran. Värm till fingervarmt, och häll över den smulade jästen i en bunke. Rör tills jästen har löst sig. Blanda ner salt, socker och mjöl, och arbeta till en jämn och smidig deg. Den ska släppa bunkens kanter, men det är okej om den fortfarande är lite kladdig. Jäs i ca 40 minuter.

Vispa ingredienserna till fyllningen med elvisp tills den är mjuk och smidig. Kavla ut bulldegen till en rektangel, och bred fyllningen ovanpå. Rulla ihop och skär i jämna skivor. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper, eller i bullformar och jäs i ca 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö över mandel och pärlsocker, och grädda på 250°C i 7-8 minuter.
   Jag har hittat receptet här på internet. Minns ej vart bara! Hoppas det är okey att jag snodde det och sprider vidare det!)
 
Jag har även slängt ihop ännu mer Snickeskaka och lite av mina julgodisar. Pepparkaka blir det imorgon!
   Tyvärr blev det ingen städning som jag trodde att jag skulle hinna med... men det tar vi imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar