måndag 29 november 2010

Jultraditioner.

Jag hade nog ett inlägg om detta förra året oxå. Men vem minns allt jag babblar om?

Ledsen.
   Jag hade ett par år från mellan det att jag var 16-21 år gammal ungefär då jag blev så ledsen vid varje jul. Det kunde vara att mamma hotade om att skippa julgranen, det var när hon slutade köpa julkalendern till mig och massa, massa, massa fler mysiga minnen som jag nu skulle vara för stor för. Som en MASSA julklappar... (?)

Förstod.
   Sen kom år 2007. Jag blev själv mamma. Vilken upplevelse. Då förstod jag oxå varför min mamma helt plötsligt hade börjat trappa ner mina julideér. Det var ju min tur!

Glad.
   Nu har jag två pojkar som jag kommer att proppa fulla med en massa traditioner. För jag älskar det. Samma skit varje år. Då vet man vad man ska längta efter.

*Jag vill att min lilla familj finner lite ro varje Julaftonsmorgon. Efter det kan jag fira jul med resten av alla släktingar.
*Jag vill att mina barn ska få rota fram ett paket i den röda julstrumpan innan frukosten.
*Jag vill ha Julgranen uppe minst en vecka innan jul för att kunna njuta längre...
Och en massa fler..... 

Jag älskar Julen. Tack vare allt min mamma gjorde för mig. (Och för mina bröder)
Nu är det min tur att skapa nya minnen för mina söner.









Har ni någon mysig tradition som bara måste inträffa under Julhelgen??

2 kommentarer:

  1. 1. julstrumpepaket öppnas 2.kyrkan 10:00 3.mat och kalle med syskonen hos pappa 4. resten av julklapparna hos mamma.

    SvaraRadera
  2. Vi har betsämt att f.rom i år ska barnen få alla julklappar som jag & Frans köpt på julaftonsmorgon under granen så dem kan öppna dem i lugn å ro hemma i pyamas & mys...det blir så mycket julklappar & folk ändå under julafton så vi känner att morgonen ska vara våran stund med barnen då dem verkligen kan se & uppskatta vad dem fått av oss...kram,Kate.

    SvaraRadera