onsdag 10 april 2013

Är jag en bank?

Mitt jobb är inte utsatt.
Mitt jobb är tryggt.
Jag har all utbildning i världen och bästa tänkbara säkerhet.

Eller?

Jag är kassörska. Jag vet inte.. men jag kan gissa på att majoriteten består av kvinnor.
Unga tjejer som vill tjäna en hacka till solsemestern.
Unga kvinnor som vill ha flexibla tider för sina små barns skull.
Äldre kvinnor som med år av erfarenhet fått onda armar, axlar och dess like.

Ja, en och en annan grabb oxå.

Våra öppetider är så långa som möjligt. Min butik stänger 21. Men det blir allt vanligare med stängningar vid 22, till och med 23.

Vi jobbar helger, storhelger och lönehelger.
Vi är få personer vid plats när kvällen kryper på och vi är inte trygga.

Varför har vi då fått ta över bankens jobb?

Dom är garanterat mer trygga än vi. Dom stänger tidigt på dagarna och deras säkerhet är förmodligen 10 gånger bättre än vår.

När deras automater säger:
" Du vet väl att du kan ta ut kontanter i din matbutik när du handlar!"
När deras personal slutar hjälpa äldre som faktiskt fortfarande är rädda för kontokort och istället hänvisar dom till oss.
När deras sista hundralapp lämnas ut..

Tror dom då att vi ska ta över deras jobb?

Nej tack!
Jag är ingen bank!
Jag är en kassörska, jag är en tjej. Jag jobbar till 21 och sen vill jag hem till mina barn.

Rånen blir inte färre. Dom kommer bara förflyttas..


-ps: mamma mitt i!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar