tisdag 20 mars 2012

4-års trots?

Den senaste tiden så har lilla herr Julius retar gallfeber på oss.
Han är kaxig, han hör inte vad vi säger och han är envis som en kossa!

Men jag är envisare.

För en vecka sen så var det den stora städdagen och jag bad mina pojkar städa sina rum. (sovrummet och lekrummet!)
Mille städade så duktigt men Julle vägrade. Istället tog han en stor leksakslåda och hällde den upp och ner.

Arg mamma som jag kan bli så låste jag in all lego och förklarade för honom att det får han tillbaka när han städat upp efter sig.

Nu är det bara det att han inte är som Mille -som har sina favoriter i vissa perioder- utan det skiter väl han i. Då leker han med bilar istället.

Så idag var det dax igen. För städning. Mille städade upp sovrummet snabbt men tror ni Julle ville hjälpa till?

Så efter mycket tjat så slutade det med att han inte får följa med på minigänget idag och jag städade upp rummet.

Få se om det hjälper.

Hur gör ni för att få era barn att hjälpa till? (jag begär inte mycket av dom, bara att dom plockar upp det dom stöket ner!)

2 kommentarer:

  1. Precis så som du gjorde tycker jag är rätt, ge Mille beröm och kanske även belöning så Julle blir avundsjuk... Om han nu blir det.... Kanske en peng som han sen får köpa vad han vill för...

    SvaraRadera
  2. Precis så som du gjorde tycker jag är rätt, ge Mille beröm och kanske även belöning så Julle blir avundsjuk... Om han nu blir det.... Kanske en peng som han sen får köpa vad han vill för...

    SvaraRadera