onsdag 13 april 2011

Socker?

Fastnade lite vid en tråd på Familjeliv. (Som jag för övrigt knappt hälsat på under säkert dom sista 2 åren!)

Tycker du det är okey om barnen får dricka Påskmust på en påskfest på förskolan?
   Själv tycker jag att det är så fruktansvärt löjligt. Jag är sånn som försöker hålla godis, fika och läsk till helgerna men tycker att om farfar vill ge en godisbit, mormor vill ge en bulle eller förskolan vill ge en glass så spelar det ingen roll. Barnen vet ju ändå vilka regler som gäller hemma.
Jag tycker ordet SOCKER har börjat bli mobbat. Visst har vi socker i nästan allt och det är inte bra.. men någon gång då och då?
Jag är en av dom hemska föräldrarna som låter mina barn få bjuda på glass på förskolan när dom fyller år och det skäms jag verkligen inte för. Jag är uppvuxen så. Min födelsedag har alltid fått vara en fest!
Nej.. löjligt tycker jag!



Men... vad tycker ni?

6 kommentarer:

  1. Jag håller med!!! Så himla skenheligt oxå för de föräldrarna som driver det hårdast ser ju inte ut som om de lever på keso och avokado direkt. Klart de ska ha sin glass på dagis!!! Jag hade (har gjort men fått "skäll") fortsatt att skickat med riktigt fika med bulle o kaka till skolans utedag oxå om jag fått. Om man rör på sig och borstar tänderna så måste man väl få unna sig lite?! Självklart inte dagarna i ända. Men lite då och då! Så tycker jag iallafall! Sen så håller jag ju själv igen då det behövs men det behöver ju knappast mina barn tänka på!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag håller inte med er, visst de är ju upp till var och än vad man ge sina barn.Jag förstår inte varför dom ska ha must och fika på dagis, skulle aldrig acceptera de. Om man ska ha fest så ska de väl ske hemma? Jag har tre små troll 4,2år och en på 6 månader. Vi dricker bara vatten och äter frukt, farmor och mormor vill ju gärna ge mer men vi är sten hårda inget socker här! Säger man inte i mot sig själv lite att ge barnen socker och håller igen själv eller när man skriver på bloggen att man ska gå ner i vikt och har ett socker behov som man knappt kan stå i mot vill man verkligen dra in barnen i denna socker karusell då? Mina får bara vatten när andras dricker saft och äter hellre en macka när andra tar kakor jag är en stolt mor att min barn inte ha något sockerbegär. Alla är vi olika å tur är väl de! /Carolina

    SvaraRadera
  3. detta med socker beroende är så överdrivet!!! och jag vet att socker inte är så farligt som så många vill påstå! Min son har diabetes!!!

    är det nått jag vet så är det är att socker är helt ok i måttliga mängder!

    Och varför ska dagis vara så tråkigt? varför ska svenskarna vara så tråkiga?
    Klart man ska få ha fest på dagis nån gång ibland, inga barn kommer dö av det!

    hemma hos oss äter vi socker i det mesta, även om vi kör med lördagsgodis, men vi har det i mat och vi fikar, blir vi godis sugna en onsdag så får man ta lite....våra barn är inte beroende och blir inte hyperaktiva!

    Så länge man rör på sig och är ute på dagarna så kan man äta i princip vad man vill!

    SvaraRadera
  4. Varför är dagis tråkigt för man inte få fika? På mina barns dagis så grillar dom vi föräldrar blir bjudna på frukostar med barnen, den ända fika som bjuds på är vid sommar avslutningen då blir det jordgubbstårta. Dom är jätte nöjda så, och tre dagar i veckan så har dom sallads buffe före maten med 8 sorters sallad på lyx tycker jag. Hemma hos oss när jag var lite fick jag dricka saft å så hade vi väl lördasgodis de slank väl ner godis även andra dagar jag hade varit glad om vi bara hade fått vatten och begränsat godiset till en gång i veckan för i dag känns de som att man kämpa med detta socker sug varje dag. Man mår bättre utan allt detta socker det tror jag i alla fall.

    SvaraRadera
  5. Det är med socker som med alkohol, en del blir fast i det andra inte. Själv önskar jag att jag aldrig hade börjat använda denna drog, för det är precis vad det är. Socker är något som triggar belönings systemet, tyvärr. Har själv väldigt svårt att låta bli godis o glass.

    SvaraRadera
  6. Jag gillar inte alla dessa sötsaker som förs in i förskolorna.
    Varför ska det alltid ätas glass på fredagar eller fikas så fort det är våffel- o semeldagen?! (på barnen dagis är det så)
    Allt sådant kan väl skötas hemifrån?
    Likaså läsk på dagis, ser ingen som helst anledning till det!!

    Kram på dig

    SvaraRadera