torsdag 24 november 2011

Oj! Vilken debatt!

Haha.. Härligt! :)

Vill klargöra en lite detalj! Eller liksom berätta lite mer om vad jag tycker angående lämna Mille själv hemma!

* Jag menar ABSOLUT INTE att jag skulle lämna honom hemma själv en längre stund! Men att gå ett varv runt kvarten eller vara ute och räfsa/skotta! Ja,då skulle han absolut klara av att vara hemma själv!

Om jag skulle lämna Julius själv? Aldrig! Kanske om 2-3 år!
Julius skulle förmodligen klättra på stolar, ramla, äta strösocker eller göra något annat helt korkat!

Men Mille? Nej, han brukar vara inne själv när vi är ute och joxar i trädgården och då ritar han eller ser på en film!
Jag litar på honom och vet att han skulle klara det!


Han fyller faktist snart fem!

Men jag skulle inte vara för långt borta och skulle jag gå en bit skulle jag vara hemma inom 15 minuter!

Man får liksom stegvist släppa på det lite!

Jag tycker nästan att "dagens" mamma är lite för curling!
Vad gjorde inte barn för 10-20 år sen?

Har ni tänkt på saltkråkan? Lilla skrollan som nästan alltid springer runt själv i blöja! Jag vet.. Det är på film! Men jag tror det var så då och jag vet att det absolut inte skulle vara så idag!

MEN: Jag menar inte att jag ska börja lämna Mille själv hemma flera timmar! Men 10 minuter och stegvis längre!

Är jag helt ute och seglar?
Tycker ni jag är en värdelös mamma nu?


-ps; Mamma mitt i!

5 kommentarer:

  1. Evelina du känner dina barn bäst!

    Gör det som känns bäst för er.


    Kram/Madde

    SvaraRadera
  2. Ge barn små förtroenden och dom växer faktiskt och känner sig duktiga, och stolta. Det ger självförtroende. Som sagt korta stunder i samråd med barnet och man ser vad barnet klarar av./carina

    SvaraRadera
  3. Jag tycker nog att mobil är lite för tidigt. Det är ett stort ansvar. Bättre de får vara barn så länge som möjligt,även om de är smarta. Mille klarar säkert att vara ensam korta stunder/mamma

    SvaraRadera
  4. Men att vara i trädgården är ju inte att lämna barnet själv hemma, inte heller om man springer över till grannen o hämtar ägg lr liknande.

    SvaraRadera
  5. Camilla! Det är lite min poäng! Att börja stegvis kunna låta honom vara själv!
    Bara du förstår mig! ;)

    SvaraRadera