onsdag 15 juni 2011

Dag 09 – Min tro

Jag är kanske kristen. Jag bor i Sverige, är döpt, konfirmerad och vill kanske gifta mig i en kyrka. (Kanske, lika gärna vid någon fin Ek!)
Men jag kan inte påstå att jag Tro på någon Gud!

Något skapade världen. Någon skapade varje lilla cell som gjorde att våran männskokropp kunde funka som den gör. Eller var det slumpen?

Jag tycker det är fint med människor som tror på Gud. Deras gemenskap och öppenhet är något som jag beundrar.
Men jag blir så arg, ledsen och besviken när ett troende går i överhand. När krig startas på grund av det! Och en massa mer.
Samma sak gäller det med kulturer och liknande. Att inte få gifta sig med den man älskar, att inte ge ens barn blod vid behov, att inte få visa sitt vackra jag för andra. Där blir jag arg.

En vanlig tro är vacker. Men när den går över dig själv, dina barn, dina vänner, dina närmsta så blir jag arg.

Där har ni min tro! Kommentera gärna vad ni tycker!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar