torsdag 20 oktober 2011

Recept på världens godaste tacopaj!

Jag hade ju vinjunta för ett tag sen och då bjöd jag på ett säkert kort! Något som alltid går hem hos hungriga gäster! Jag har lovat alla receptet! Men tjatar man inte tillräckligt mycket på mig så glömmer jag!

Ikväll påminde Sandra mig och nu ska jag ge er receptet!

Lägger det här på bloggen så alla kan få ta del av det! Den är verkligen jättegod!

Tacopaj! =P

Börja med degen..
Blanda 4 dl mjöl, 2 tsk bakpulver, 1/2 tsk salt, 50 gram smör (el. Margarin) och 1 1/2 dl mjöl!
Jag brukar trycka ut den direkt i formen!

Förbered "täcket!"
Blanda 2 dl crème fraîche, 4 msk majonäs, 150 gram riven ost och tre hackade tomater!

Börja stek färsen;
500 gram blandfärs, 2 vitlöksklyftor, 3 msk tomatpure, 2 msk chilisås, 1 msk soya, 2 tsk chilipeppar, 2 tsk spiskummin, 2 tsk curry, lite vatten (för att blanda ut kryddorna!) och 1-2 tsk salt!

Häll i tacofärsen i den utryckte delen! Bred "täcket" över allt!
Grädda 15 minuter i 200 grader!

Ps; när du ändå har kryddorna hemma sen så behöver du aldrig mer köpa en färdig kryddblandning till fredagstaconen! Detta slår klart allt!

Njut!!! :)

-ps; Mamma mitt i!

3 kommentarer:

  1. Yeeeej!!
    Tack sötis! =) yam yam

    SvaraRadera
  2. Kontrar med ett eget recept från en numera nedlagd blogg.

    Dock är din kryddning bättre! För jag har fuskat o använt färdig blandning..

    http://frossa.blogspot.com/2009/06/27-grader-i-solen-nar-klockan-slagit.html

    :)
    Men får ta o testa ditt med nån gång!

    SvaraRadera
  3. Ser nu när jag läser igenom receptet att det står burk champinjoner. Det är ju ett NO NO!! Färska ska det vara. Men det fattade jag inte 2009.

    SvaraRadera