tisdag 29 mars 2011

Hemmafru eller inte?

Igår var det Mamma byter bo på tv och den slarviga, hemmafrun Anki är en som jag och många fler känner väl. En underbar kvinna som verkligen visade hur barnen ska prioteras och gav mig en massa tankar.. många fler kanske?

Vilken slags "hemma"-fru är jag?

Lagar jag maten?  Nej. Jo.. det är klart jag gör! Men inte mest! Är Ch hemma så är det han som står vid spisen! Min egna kock!

Tvättar jag? Ja. Det är mitt område. Det får han inte röra!

Städar jag? Ja.. tyvärr gör jag det oftast helt själv! =(

Diskar? Det delar vi nog på!

Nu är det så här med; Han jobbar 40 timmar! (Plus att han är borta fler timmar under varje resa så han är borta mer en 40 timmar i veckan!) Jag jobbar cirka 20..
Så det är klart att jag tar på mig mer!

Efter gådagens avsnitt så började jag fundera mer på hur jag skulle vilja ha det.
Jag har alltid strävat efter att kunna få ha det FINARE hemma. Man ser många andra mammor som alltid har underbar inredning och alltid rent. Jag skulle ju oxå vilja. Men är det viktigast?
Jag måste helt ärligt säga att jag tyvärr allt för sällan leker med mina barn. Är inte det lite viktigare?

Vem bryr sig om lite smuts?
Fin inredning och rent hus kan jag väl skapa om 20 år! Nu vill jag ju FINNAS där för mina barn. Leka med dom, lyssna på dom!

Idag så spelade vi lite spel. Riktigt kul ju. Och innan kvällsmaten så hamnade jag, Ch och Mille i soffan. (Julle var i köket och hittade på bus!) Vi skrattade lite och busade med Mille som då utroper;

"Titta Julle, vad gosigt vi har!"
Jättestolt!
Vill oxå dela med mig om vad han sa till mig i Söndags;
"Mamma, varför är vi aldrig tillsammans allihopp? Jag vill ju det!"

Detta är ju mycket för våra obtider. Men att han har börjat känna det nu.. det svider i mammahjärtat! Så nu blir det mer fokus mot barnen och mindre fokus på städningen!



Mer mammor som Anki!! =)

2 kommentarer:

  1. Jag verkligen hatar att städa och framför allt diska (plocka i och ur maskinen)Lite märkligt då jag jobbar med sånt hela dagarna och stormtrivs ;-)
    Jag tillbringar nog all tid åt barnen när vi kommer hem ifrån dagis, ca 4h innan deras läggtid. Känns som om man sitter fast på golvet ibland.
    Så skit i alla "måsten" och ta det när grabbarna sover! :-)

    SvaraRadera
  2. Tack vännen!!! det värmer att höra att man gett någon en tanke ställare till vad som är viktigt i ens liv! oavsett vad man tycker är viktigt är det viktigt att fokusera på det som känns rätt i just mitt liv!
    och i mitt liv är det barnen, det är så kort i livet vi får ha dom snart är det vuxna och utflugna och då kan vi ha fina städade hem och vad tror du man kommer sakna då???
    Tro mej när jag säger att åren med barn är kort! Jag vet som har två vuxna barn och det är inte länge sen jag gick hemma med dom!

    Kram på dej underbara kvinna!

    SvaraRadera