fredag 7 januari 2011

Underbara Fredag!

Idag fick jag sluta klockan 13. Kändes konstigt men underbart att få gå hem så tidigt en Fredag. Inget man är van vid när man arbetar i butik.

Angående Julius stamning;

Jag googlade lite om det (google funkar alltid!).
Det är förmodligen inte stamning utan mer ett vanligt "talfel"!

[X] Oftast pojkar mellan 2½ till 7 år.
[X] Om familjen pratar fort och mycket.
[X] Talfel så hakar barnet upp sig mellan andra och tredje bokstäven. Då-Då-Då.
       Stamning så är det "oftast" mellan första och andra bokstäven. D-D-D-D

Julle stämmer väldigt bra in där så mina oroligheter är väck.
Men vad kan vi tänka på?

*Alltid låta barnet få prata till punkt.
*Inte anmärka. Inte hjälpa till, be honom bli lugn eller avsluta meningen.
*Finns det syskon som tar plats så ska man vara extra nogrann med att barnet med talfel får sin plats i pratstunderna.

Jag är inte förvånad. Stackars Julle. Inte lätt att haka på mig, Ch och Mille. =/

1 kommentar:

  1. William var inne i ett sådant tix för ett tag sedan,tillslut stammade han så mycket så han inte orkade prata men sen en morgon vaknade han stammningsfri ;) vet många barn i den åldern som stammar & ju mer dem tänker på det desstå värre blir det...sen sägs det att människor som blir stammare som vuxna talar felfritt fram tills dem är ca 9-11 år & då börjar stamma.Kram,Kate.

    SvaraRadera